Varför är folk så aggressiva?

Nu var det länge sedan jag skrev nått här men jag kände att jag behövde skriva av mig lite.
 
Jag reagerar över att folk är så otrevliga och aggresiva när dom för en diskussion på webben? 
Det kan gälla allt i från hundskit på gångvägen, miljöaktivisten Greta, Kajjans kroppspositivism eller varför inte vaccination? 
 
Varför är många människor som sitter bakom tangenterna så aggresiva i sin uttryck? 
 
Jag tycker också det är irriterande att folk inte plockar upp hundskiten efter sina hundar, jag anser också att det bör vara en självklarhet att man har med sig en påse och plockar upp om behovet tvingar hunden att utföra sina behov på gångvägen eller andra platser där andra kan råka kliva i dyngan! Men att då börja hota med diverse aktioner mot de oskyldiga djuren eller att man ska plocka upp skiten och lägga den i en hundägares brevlåda eller varför inte mordhot(?!!) känns ju en aning att gå över alla gränser!  
 
I går såg jag en dokumentär om Greta och det som faktiskt skrämmer mig är att så många GUBBAR - ja tyvärr verkar det vara flest män som är över 50 som sitter på stor MAKT - angriper denna tjej. Dom är aggresiva i sina sätt att uttrycka sig och i många fall förminskande och till och med uttrycker ren mobbing! Det är dessa män som en stor skara människor som sitter "bakom tangenterna" lyfter upp som förebilder och vettiga exempel när dom uttrycker sig aggresivt ute i diskussionsforum på webben!! Dessa människor anser att dom har rätt att uttrycka sig och tycka "som dom vill" och att det ursäktar deras sätt att förtrycka/förminska/mobba!
Sanningen är ju att Greta har rätt! Vi, det flesta människor även jag, missköter vår planet, vi överförbrukar våra naturtillgångar och vi förgiftar vårt jordklot! Att inte ta till sig det är både ignorant och egoistiskt! Sen kan man ju diskutera vad man kan göra och hur man ska göra det - men att säga att det inte är sant och samtidigt håna och hänga budbäraren??? Seriöst! Vart har värdet i dialogen tagit vägen? 
 
Sen ska vi inte tala om hur folk reagerar på kroppspositivism??? Hur kan en annans människas kropp få andra att reagera så aggresivt! Hur kan man "gå i taket" och vräka ur sig diverse okvädesord för att att en människa säger:  "Bara för att jag ser ut så här så ska jag inte ha sämre lön" "Jag ska kunna älska mig själv" " Prata inte med barn om bantning, prata possitivt om deras kroppar"? Hur kan en person ta sig rätten att gå in på någons instagramkonto och säga: "Du mår psykiskt dåligt! Du vet väl att den som lider av fetma.... osv" ? Detta bara för att personen i fråga lägger ut en film där denne dansar med glädje??? Jag beundrar dem som orkar ta kampen! 
 
Sen över till varför jag började skriva detta!
VACCIN!
Jag tycker också att det är viktigt att alla vaccinerar sig nu när det kommer ett vaccin mot covid-19.
Förhoppningsvis så är vaccinet så pass testat så att vi slipper större biverkningar! I sak handlar det ju faktiskt inte bara om mig själv, nu handlar det om oss alla! Det finns människor som faktiskt inte kommer kunna ta vaccinet! Det får vi inte glömma! Det kan handla om överkänslighet/allergieller eller bara det att dom inte kommer att få det gratis! Alla människro bor inte i rika länder vet ni?
Varför blir diskkussionen om vaccin så aggresiv? Varför skriver folk i webbaserade diskussioner både det ena och det tredje om dem som inte tycker det samma som dom själva? 
Varför kan man inte ha en diskussion om för- och nackdelar och framföra sin oro och rädsla utan för den skull säga att dem som tycker annorlunda än mig måste vara dum i huvudet??? 
 
Jag reagerade starkt på vaccinet mot Svininfluensa - låg i 40 graders feber i 4 dagar - min arm svällde upp som en fotboll... det är en av anledningarna till varför jag valt att inte vaccinera mig mot den vanliga säsongsinfluensan. Men - jag har även haft en dubbelsidig lunginfalmmation - jag höll på att dö på grund av den - jag låg inlagd på infektionskliniken i Luleå i en vecka innan dom kom tillrätta med medicinering. Sen var jag sjukskriven i 2 månader!
Jag inser att jag eller nån annan kan dö av Covid och jag inser även att risken för att någon dör av covid är större än att jag/eller annan person får allvarliga biverkningar av detta vaccin! Så jag väljer att tro på att forskningen har gått frammåt och att man har koll denna gång!
 
MEN - bara för att jag väljer att tro på detta så anser jag inte att alla måste göra som jag! Jag hoppas dock att det flesta gör det! Annars kommer denna sjukdom aldrig gå över! Vi kommer vara tvugna att fortsätta isolera oss och vi kommer inte kunna träffa våra nära och kära. Nu har vi chansen att lösa detta och jag tycker att vi måste göra allt vi kan tillsammans. Inte se detta endast utifrån det egna perspektivet!
 
 
 

Kommentera inlägget här :