Nu var det länge sedan jag skrev något här...

... jättelänge sedan faktiskt! Sist jag skrev så var det vår... O det var en sån där dag då många minnen snurrade i huvudet.
Sommaren har passerat, och hösten är här på riktigt. I eftermiddag ringde faktiskt min telefon och en vän från universitetstiden ringer mig på facetime!! Jag har inte pratat med henne på flera år så jag blev ställd!! "Jag vill inte prata på facetime!!!" Ropade jag o försökte få bort facetime läget... Hmmmm. Jag lyckades bara trycka bort samtalet i stället. Hur som helst så ringer jag upp henne som vanligt efteråt. O det visade sig vara en "fickringning".Men ack så roligt! Var ju på tiden att vi pratade med varandra ändå... Så det blev ett långt samtal.Tänk vad tiden går fort!! Känns som att det var nyss som vi gick på skolan tillsammans o nu är våra barn vuxna!! Hon skall tom bli mormor nu i oktober??!!
Över till nått annat... Har ni tänkt på hur viktigt språket är??? Betydelsen av betoningar eller ordval kan vara A-O. Varje dag skriver jag texter, jag pratar med människor och jag läser lagar och skriver föreskrifter. Hur jag använder språket har jättestor betydelse för utfallet och kan påverka både åt rätt håll och det kan gå helt galet. Jag har lagt mig till med att prata väldigt rakt o försöker skala bort "krussidullerna". Jag har förstått att det ibland uppskattas men att det ibland uppfattas som att jag är otrevlig Anledningen till att jag gör så är för att jag inte skall misstolkas eller missförstås. Pratar man med för många "runt i kring" ord kan det man säger lätt omtolkas eller feltolkas. Även när vi skriver skall vi numer skriva enkelt och lätt begripligt vi skall skriva utan "lulllull" och rakt på sak. I höst har fått nya skrivdirektiv där vi fått veta att vi skall skippa "byråkratispråket" . Vi skall skriva vanlig svenska, skriva enkelt och rakt på sak. Säga vad vi vill ha sagt först och sen förklara varför. Vilket är svårare än vad man kan tro. Jag har ju blivit skolad i 5 år att skriva "byråkratispråket". Så med andra ord är språket viktigt i mitt arbete. Jag blir väldigt störd när någon tolkar om det jag sagt eller skrivit. Att läsa in en betydelse som inte finns kan skapa problem. Säger eller skriver jag att äpplet är grönt är äpplet grönt inte en annan färg. För att göra det enkelt. Att använda ordet skall har stor betydelse. Skall är ett tvingande ord... Skriver man i ett avtal att det skall vara på ett visst sätt så är det ett villkor som skall uppfyllas! Skriver jag eller muntligen förklarar något vill jag att det skall läsas eller uppfattas som det är sagt eller skrivet inte tydas eller tolkas. Att skriva eller prata rakt och enkelt minskar möjligheterna till att detta sker. Förstår man inte uppskattar jag om man frågar efter en bättre förklaring! Kommunikation och logistik- att få fram information från punkt A till punkt B utan att den förändras på vägen.
Det är en nöt att knäcka!

Kommentera inlägget här :