![](https://cdn1.cdnme.se/1639327/9-3/harskarteknik_5ed4b5fa9606ee7f1ba2a622.jpg)
Dubbelbestraffning - Vad du än gör duger det inte. Härskartekniken här är att leta fel och att den utsatte aldrig kan göra helt ”rätt”. Den negativa tolkningen av arbetet, beteendet eller beslutet är det som lyfts fram. Motdrag: Som drabbad ska man lyssna på sina känslor. Ta din egen bedömning av situationen på allvar och försök beskriva den i ord. Förtydliga sedan för andra vad dina prioriteringar är och varför.
Påförande av skuld och skam - Här tillskrivs offret ansvaret för en kränkning. Det är hens fel att det blev som det blev. Tydliga exempel är att det sägs saker som: ”Du överreagerar, du har ingen humor, dig kan man inte prata med – du blir ledsen för allt”. Den här härskartekniken kan även utövas organisatoriskt, anställda upplever skam när de inte har resurser nog för att göra ett fullgott jobb. Motdrag: Distansera dig från skuldkänslorna och försök se de faktiska förhållandena. Analysera situationen och behandla den som om det var en bekant som var drabbad – vad skulle ditt råd vara då? Synliggör även vem som är ansvarig för problemet.
![](https://cdn1.cdnme.se/1639327/9-3/hacc88rskartekniker-bilder_5ed4b62ee087c3211e72a60a.jpg)
Tolkningsföreträde - När någon tar sig rätten att avgöra vad som räknas som ovidkommande frågor, vad som är viktigt i sammanhanget. Resultatet blir att dialogen kvävs. Motdrag: Relatera till begrepp som öppenhet, högt i tak, lyhördhet, se till andras behov, ömsesidighet…
Stereotypisering - (och sexuella trakasserier) Du reduceras i härskarens ögon till ditt kön, ditt utseende, din hårfärg. Nyanser finns inte, utan en stereotyp identitet råder. "Lilla gumman/gubben"... - nervärdera men även smickra för att få sin vilja fram. Med stereotypisering menas att personer blir fastlåsta i bestämda positioner eller roller. På strukturnivå syns det exempelvis i den rådande uppfattningen att kvinnor är bättre lämpade att vårda människor eller att utföra snabba, monotona rutinarbeten. Det kan även handla om att den enda kvinnan på kontoret "förväntas" fixa kaffe vid mötet osv. På individnivå handlar det ofta om att kvinnor tilldelas ”hemmafrurollen” trots att hon har en karriär utanför hemmet. Motdrag: Blir du kallad Lillagumman/gubben eller om nån säger: Du som är tjej/kille kan väl.... Ställ frågan: "Vad menade du egentligen?" Eller: "Ursäkta vad sa du? Menade du att på grund av att jag är...?" osv. Tala gärna om saken så att andra hör dig. Då blir det svårare att "skoja" bort. Var tydlig med att du inte accepterar den behandlingen.
Tillmötesgående motstånd - "Mycket snack men…" - Jag förstår vad du menar, det tål att tänkas på, det låter bra, jag ska tänka på saken - för att sen inte agera/återkomma i frågan. Motdrag: Begär att få ett datum på när du ska få återkoppling i frågan. Skicka frågan igen i e-post format. Får du svaret muntligt skicka en e-post igen och fråga om du uppfattat rätt! På det sättet har du skriftligt på att något visst ska ske. Det är svårare att avpolletera något som finns i skriftlig form.
Ospecificerad kritik - Att kritisera någon/något utan att svara på vad/hur/varför - Du har fel! - Varför? - Inser du inte det själv så är det lönlöst att försöka förklara/det borde du kunna lista ut själv. Motdrag: Lätt att säga men det bästa motdraget är att "Stå på dig". Vidhåll att du inte förstår och be om förklaring. Ta med dig någon annan person och ta upp frågan igen. Ibland kan det vara värt att ta upp frågan på avdelningsmöte där andra sitter med.
Felfinnaren - Får andra att förlora balansen genom att ständigt påtala fel och brister och påpekar varje litet misstag denne gör, och förstorar upp dem. Att ständigt känna sig påpassad är nedbrytande, och att försöka vara perfekt är extremt energikrävande, för att inte glömma omöjligt. Motdrag: Försök tänka efter - är det rimligt att aldrig få något possitivt tillbaka från denna person. Tänk i stället på att inte ta det personligt - Felfinnaren är i regel ambitiösa människor, vars ambitioner har blivit osynliga. Felfinnare är bra att ha, för de vill att det inte ska bli fel. Irriterande frågor kan ge upphov till viktiga reflektioner. Det är inte med flit klanten spiller kaffe på dina viktiga papper. Utskällning gör det bara värre.
Aktiva syndabocken - Tvinga någon att agera/ta tag i saker tex genom att själv vara passiv, alternativt delegera, för att sedan kritisera resultatet (men även ta åt sig äran när det går bra). Ofta i kombination med påförande av skam/skuld Motdrag: Försök att alltid få uppdrag skriftligen. Ha dokumentation där det tydligt framgår vem som har gjort vad.
Snabba beslut - Beslut stressas fram ibland med inslag av “dimridåer”, dvs att viktiga aspekter döljs i stor mängd förvirrande och/eller förvanskad information. Eller med hjälp av gammal hederlig försäljningstaktik, till exempel att man får ett antal förslag presenterade för sig och ska luras att tro att man måste välja ett av dem. Motdrag: Ta ett djup andetag och räkna ner från 10. Låt dig inte stressas.Påtala att du behöver mer tid. Fråga varför det är så bråttom. Återkom med svar.
Dubbla budskap - Säga en sak men göra en annan/signalera något annat med kroppsspråket (eller att säga att man bryr sig om någon och bara vill dennes bästa samtidigt som man misshandlar denne fysiskt och/eller psykiskt). -
Gamla skulder - Att försöka få igenom sin vilja genom att kräva en gentjänst för något som man menar att man så generöst gått med på/gett vid ett tidigare tillfälle, utan att det fanns några (specificerade) krav på motprestation.
Vi -strategin Genom att säga "vi" istället för "jag" får man andra att förstå att de förväntas tycka likadant och följa ledaren. Eller att man står ensam och har alla emot sig/tycker fel.
Insinuera/sprida rykten - Detta kan ha pågått länge och subtilt innan man upptäcker det.
Utbrott - Oförutsägbara och oregelbundna (“walking om egg shells”).
Silent treatment- En form av känslomässig utpressning.
"Det var ju bara ett skämt", tål-du-inte-skämt-metoden - Motdrag: Svara - Nej jag tål inte skämt! och gå där ifrån.
Gaslightning - psykisk misshandel som smyger sig på, psykisk manipulation eller misshandel. Förövaren handlar på något vis – ofta drar han/hon ett kränkande skämt, eller häver ur sig en kränkande kommentar – som skapar en reaktion hos offret. Reaktionen kan vara exempelvis ilska, frustration eller sorg. Då, när offret reagerar, försöker ”gaslightern” få offret att känna sig osäkert och obekvämt med sin egen reaktion genom att bete sig som om offrets känslor är irrationella och onormala. Det klassiska exemplet på gaslighting är att flytta på saker i offrets omgivning på ett sånt sätt som man vet att offret kommer att lägga märke till, för att sedan förneka att man har något med ommöbleringen att göra och påstå att offret ”måste inbilla sig”.
![](https://cdn1.cdnme.se/1639327/9-3/gas_exemplos_5ed4b71dddf2b31e2cbea72e.jpg)
Martyrmetoder - Din kollega eller chef försöker spela på strängar som kan skapa medlidande eller skuldkänslor, och hen vänder gärna konstruktiv kritik till att alla är emot henom.
Lögner - talar för sig själv. Om någon använder osanningar för att få som de vill. Lyssna på magkänslan, känns det fel så är det kanske (troligen) också det, bolla det med någon annan utomstående, och be om ett ”oskyldigt” förtydligande. Använd Jag-budskap, “Jag kände/upplevde”...I detta sammanhang sker det ofta att den som använder sig av härskarteknik försöker lägger över skulden/ansvaret på den andre om "härskaren" blir "påkommen", och till exempel säger "Vad känslig du är", "Men jag skojar ju bara", "Att du tror något sådant om mig", "Du missförstår (alltid)"... varför man allra helst bara helt enkelt bör fråga - “Hur/vad menar du?”
![](https://cdn3.cdnme.se/1639327/9-3/manipulate-e1462292001507_5ed4b747e087c3212da4a7e0.jpg)