Det har varit tyst här på bloggen ett tag...

Men nu tänker jag att det skulle passa att skriva lite. Jag VARNAR för ett extremt långt inlägg... Blir ni trött på att läsa kan ni bara titta på bilderna!

Jag och Janne har åkt på vår första lite äventytrligare resa - ingen charter och inte helt fastställd resplan. Det ende vi hade bokat var 2 första hotellnätterna och ut- och hemresa.

17-20 december 2017  Kuala Lumpur
Vi åkte den 17 december från Kiruna flygplats. Efter mellanlandning på Arlanda och i Qatar (där vi kördes runt i bussar för att kunna byta plan, det var enormt stort och sandfärgat) så landade vi slutligen i Kuala Lumpur Malaysia!

Det var lite läskigt när vi landade på flygplatsen i Kuala Lumpur. Vi skulle försöka hitta vårt bagage och passkontrollen. Flygplatsen var enorm! Vi hamnade i en sån där klunga med folk och sprang med bara. Som en skock renar... och slutligen kom vi fram till en tågstation! Med hjälp av detta "speed-tåg" tog vi oss slutligen till passkontrollen! Det var tusentals med människor överallt och vi insåg efter ett tag att vi hamnat i fel kö. Vi stod i kön för malayier. Byte av kö löste relativt snabbt sen gick det av bara farten! Passkontroll gick smidigt och bagaget bara kom rullande på bandet när vi kom fram dit. Det var inte heller några svårigheter att hitta taxi, taxiservice fanns vid utgången och man förbetalade så det var mkt smidigt.

Regnet öste ner och det var mörkt ute när vi kom ut från flygplatsen så man såg inte så mkt. Kunde dock konstatera att det var varmt, fuktigt och en enormt stor stad!! Taxiresan tog drygt 30 minuter men vi kom fram. Hotellet låg mitt i Kuala Lumpur ett stenkast från Tapak Urban Street Dining med utsikt mot Petronas Twin Towers.

Vi var ganska omtumlade när vi kom fram men vi ville gå ut direkt efter att vi checkat in på hotellet. Vi tyckte dock att det var otroligt lugnt på gatorna och ltie biltrafik. Inte så mkt affärrer öppna och inte så mkt folk. Så vi gick tillbaka till hotellet och somnade ganska snabbt efter som klockan var närmare 01.30!

Vi vaknade på morgonen efter några timmars sömn. Vi hade inget direkt mål med vår första dag. Vi fick snabbt bevis på att det inte var lite folk,trafiken var en mardröm och det fanns hur mkt affärer och restauranger som helst. Och jag kan säga att man inte missade att det snart var jul. Jisses vad mkt juldekorationer!!! Med tanke på att Malaysia räknas som ett muslimskt land var jag faktiskt förvånad.

Vi bestämde oss för att se oss omkring lite grann och försöka hitta fram med hjälp av karta. Vi började med att försöka lokalisera KLCC Park relativt nära vårt hotel. Detta var inte så svårt dock. Det låg inte alls långt från vårt hotell. Sen började vi leta efter någonstans att äta frukost. Det var svårare dock. Vi visste inte riktigt vad vi skulle leta efter så vi landade på en Starbucks några kvarter från parken. Vi fick tillgång till internet och började lokalisera oss på Google maps och helt plötsligt blev saker klarare :-)

Man kan säga att maten i Malaysia är helt fantastisk. Vår första smakupplevelse var rena dömmen. Att kycklig och ris kan vara så fantastiskt gott. Sista kvällen i Kuala Lumpur hittade vi även Tapak Urban Street Dining -  en stor parkering bara ett stenkast från vårt hotell där massor med foodtruck samlades på kvällen. Så spännande att testa lite allt möjligt.

Kuala Lumpur är en upplevelse! Men det är huvudstaden i Malaysia och det är otroligt mkt männsikor och trafik! Så jag är glad att vi inte stannade allt för lännge. Vår plan var inte att stanna där mer än någon dag, vi skulle ta oss vidare till Langkawi.

Vi visste att man skulle kunna åka buss och tåg för att ta sig till färjan över till Langkawi. Men vi kunde bara hitta busstider, så beslutet blev ganska enkelt! Vi bestämde oss för att ta bussen 50 mil genom Malaysia.

Bussresan tog hela dagen, folk klev av och på och vi bara fortsatte. Efter så där 3-4 timmars resa stannade bussen på en mack så man fick fylla på med lite proviant och vatten. Sen fortsatte resan.

Vi landade i Kuala Perlis vid 20-tiden på kvällen, det var kolsvart och vi blev avlämnade mitt i ingenstans på en betongplatå med ett tak över. Det låg en massa malayier på platån och busschauffören vinkade och pekade bort mot några tomma mörka byggnader sen åkte han. Vi hade ingen aning vart vi var?!.

Efter lite förvirrat prat mellan mig och Janne började vi sakta gå åt de håll som busschauffören pekat. Då kom det en man fram till oss. Han frågade vart vi var på väg, och vi förklarade att vi var på väg till Langkawi. Mannen säger då att sista färgan redan gått för dagen men att det fanns ett bra och billigt hotell en bit bort som låg precis mitt emot färjeterminalen. Han var mkt hjälpsam och vi kände oss mindre orliga: Vi hittade hotellet. Det kostade en spottstyver, rent prydligt med luftkondistionering och egen toalett med dusch. Jag ville duscha och lyckades inte lista ut hur man fick varmvatten så det blev en kalldusch. Janne däremot lyckades få igång varmvattenberedaren .... Hmmm.

21-27 december Langkawi

Vårt första boende på Langkawi låg lite avsides på en naturskön plats.
Inga människor på stranden och en ganska bra bit till  restauranger och butiker.
Vi tivdes inte så bra så vi flyttade till Pantai Chenang efter 3 nätter.
Boendet i Chenang var enklare men mkt mer i vår smak! Det var nära till stranden, butiker och restauranger. Det var inte jättetrångt på stranden - men det var väldigt mkt vattenskotrar o liknande. Det kändes lite stökigt ibland.

Innan vi åkte så hade vi fått uppfattningen av att Malaysia och speciellt Langkawi skulle vara så fantastiskt. Blått hav och natur som skulle vara något utöver andra platser.
Det var fint men inte så utöver allt annat. Maten var fantastisk och mkt bättre än i Thailand. Men i övrigt så tycker jag personligen bättre om Thailand.

Vi gjorde två försökt till att åka Sky cab  i Jalan Telaga Tujuh för att ta oss upp till Sky Bridge. Första gången blåste det för mkt så vi fick inte åka upp. Vi stannade där nån timme i väntan på mindre blåst. Området runt stationen var som ett nöjesfält, små butiker och diverse aktiviteter som man kunde testa om man ville. Inte riktig vad jag och Janne var så superintresserade av. Vi bestämde oss för att göra ett nytt försök nån dag senare.

Sagt och gjort. Nån dag senare gjorde vi ett nytt försök med Sky Cab och denna gång fick vi åka upp!

Huuu... Jag är oftast inte rädd för saker och ting, jag kan åka karuseller och berg-och dalbanor, åka båt i storm.  Men seriöst linbanor, broar på höga höjder det är något annat!!!! Jag gick inte över Sky Bridge!

Utflykten avslutades med besök på Black Sand Beach ( vilket inte var så intressant) och en jätte mysig strand som hette Tanjung Rhu Beach.

På Langkawi så åt vi nog den godaste maten jag ätit på mkt länge. Vi åt givetvis mkt på de inhemska matställena. Maten var mkt billig på dessa ställen och man kunde beställa in flera rätter för att testa utan att bli ruinerad. Vi åt även Indskt och Arabisk!! Oj oj oj...

Nasi Lemak (ris kokat i kokosnötsmjölk toppat med kryddig sambal/chilisås, serverat med kokat ägg/ stekta ägg, rostade jordnötter, fäska gurka), Nasi Goreng (Stekt ris tillsammans med chili, vitlök och soya) vi valde ofta räkor eller kyckling till - kycklingen var helt fantastisk, Roti Canai (en enkel indisk rätt som serveras till både frukost och som ett snack.Ett fluffigt indiskt bröd som friteras och serveras med curry. Roti serveras även tillsammans med banan och kondenserad mjölk, nutella eller annat sött och följer oss även till Thailand!) , Teh Tarik (Svart te blandat med kondenserad mjölk som hälls fram och tillbaka mellan koppar för att göra drycken skummig med en perfekt konsistens. Teh Tarik serveras både varm och kall och kommer i flera olika smaker såsom; citron och ingefära).Sen får vi ju inte glömma frukten ( melon och annanas i massor) och  Mango Sticky rice (min favvo) . Durio luktade inte gott och smakade jätteskumt. Janne gillade den dock men han fick kli i munnen efter att han smakat så jag slapp den ;-)

28 december -2 januari Koh Lipe Thailand

Vi lämnade Langkawi den 28 december och åkte färja till Koh Lipe. Tyvärr så var vi instängda i färjan och fönstrena var täckta med svart film...
När vi kom fram däremot - Vilken upplevelse. Blått hav och vit strand! Kändes som att vi kom till paradiset! Vi fick kliva ut i en longtail-båt som körde oss i land!

Stranden var lung till skillnad från i Langkawi. Det var en del longtail-båtar parkerade där under dagen och på kvällen kom alla båtar in och parkerade efter stranden. Men det var tydligt vart man kunde bade utan att behöva oroa sig för båtar. Det fanns inga vattenskotrar!! Vilket var otroligt skönt.

Ön är jätteliten så det var enkelt att gå överallt. Om jag försått det rätt så är det bara 2.5 km tvärs över ön. Det fanns inga bilar bara vespor och TukTuks. Vi hyrde inget fordon eftersom avstånden  var så otroligt korta!
Nästan varje dag möttes vi av ett nytt handukskonstverk när vi kom hem från stranden.

Myggjävlar!! Fick enorma myggbett redan i Malaysia och på Koh Lipe blev det bara fler!!! Dom kliade av bara f-n. Janne fick också så där 3 st totalt, de kliade en liten stund sen var det över men på mig utvecklades de till enorma bölder som kliade i minst en vecka.  Bilderna ovan är samma bett med ca en veckas mellanrum :-(

Vi bodde på ett relativt nytt litet hotell nere på Pattaya beach. Det var gångavstånd runt hela ön,som sagt, så det var nära till de andra stränderna också. Vi gick till både Sunrise och Sunset beach också.
Bilderna ovan är tagna direkt utanför vårt hotell.
Dessa två hörde hemma på vårt hotell :-)

Koh Lipe är verkligen en upplevelse. Ovan kan ni se den bredaste gatan på ön. Den ringlade sig fram mellan butiker barer restauranger o massageställen. Jag var helt såld första kvällen. Det är verkligen jättemysig, synd att det är svårt att fånga på bild.

Hundar och katter sprang fritt på gatorna och även i restauarnger och butiker... Alla verkade vara väldigt mån om dem på ön så med andra ord är nog Koh Lipe hundarna och katternas paradis :-)

Tiillverkning av Roti med Nutella!! - Thai pan cake även kallat !
Nattvandring - vi hittade en bensinstation!!!!
En enorm spindel!
Här får man inte vara rädd för sanden!! Fanns ingen uthyrning av solstolar så det blev en hel del sand mellan tårna.
Vi har kommit fram till att Kokosglass är världens godaste glass. Den är söt frisk och lite salt ( men ändå inte salt) Svårt att beskriva den, den måste smakas. Vi smakade den först i Malaysia, sen fanns den överallt i Koh Lipe... Men ju högre upp vi kommer i Thailand är det svårare att hitta den. Vi fick en nyårstårta av ägaren av vårt hotell... En söt skapelse - choklad givetvis :-), man verkar sjukt förtjust i choklad här.

I brist på snö blir det sandgubbar ;-)

Vägen till Sunset beach var lite av en ko-stig!! För att nå själva stranden var man tvungen att gå ner för en extremt brant trappa. Sunrise beach har jag tyvär inte fotograferat men det var en lång strand men ganska smal... Det gick extrema vågor och de dagar det blåste gick det tydligen inte alls att vara ute i vattnet. Några svenskar som vi träffade vid överresan till Koh Lipe bodde vid den stranden och dom kom över till "vår" sida när det  var blåsigt.

Så nu har jag skrivit om lite drygt halva resan... Fortsättning följer.