Hjärnan slutar fungera...

TRÖTT!!!!
.
I tro in´t a je vatt sånn hinna pa lä´eng...
.
Utmattningen in fann sig i kväll...Min hjärna vill inte medverka till några större utsvävningar...
Därför tar vi allt på bondska!!!
.
I Skull behöv en Tokken denna da´då en bare kunn poa på å durr...
.
Bängla pa å va vigolant å humpa pumler i lofta hel tien de fa mi å hurrves... Skull vilj åsche mi i bolstre en hel veck!!!
.
Japp... Där fick jag till de...
Tog allt ur minnet... Så jag vet inte om det blev helt rätt!!!!
Har aldrig kunna bondska... Min morfar var den där gamla typen av Vitåbor...Han talade bara bondska aldrig rikssvenska. Att tala med honom i telefon var en mardröm.
.
Men ord kommer jag ihåg o jag använder dem nog också en del i mitt vardagsspråk.
Önskar att mina föräldrar hade talat bondska hemma när jag var barn, då hade man nog snappat upp mer.
LÄNGE LEVE BONDSKAN!!!
.
Är det någon där ute som har bättre kunskaper så kan ni gärna skriva lite till mig om de... Skulle vara så roligt att snappa upp lite mer!!
.
De ska helst vara från vitådalen då förstås!! De är där jag har mina minnen av bondskan som bäst. Även om jag bott i Råneå under många år... Men de finns skillnader...

Kommentera inlägget här :